Andrzej zadał mi pytanie: Użyteczność elementów paczkowanych. - cz.5a

Jakie wymagania należałoby określić wobec modelu/projektanta aby uwzględniał on specyficzne potrzeby kosztorysanta ? 

Część 5a. Użyteczność elementów paczkowanych.


Jak już wspomniałem pracuję na obiekcie, gdzie mam zrobić kosztorys w metodzie hybrydowej. Ba, owa definicja pojawiła się w poprzednim poście. Dzisiaj mam zrobić architekturę i zatrzymał mnie element architektoniczny o nazwie schody.

Prezentuje schody na jednej z kondygnacji.



Bardzo pięknie prezentują się, a jak to jest w strukturze IFC.



Dla znających Bimestimate, wiemy że mamy ikonkę elementu paczkowanego (paczka z plusem). 
Mamy do wyboru metodę roboty podstawowej (w ujęciu na wysokim poziomie agregacji/scaleniu). I tu z pomocą przychodzi jednostka "kpl", aby poradzić sobie z tym elementem paczkowanym

(jest to zmora w kosztorysowaniu :-(  ...... jak weryfikuję kosztorysy, to jak autor kosztorysu nie chce zrobić rzetelnie, to łatwo zrobić coś na komplet),  

albo ...., ... albo element paczkowany wydzielić na mniejsze roboty podstawowe. Owy projekt jest autorstwa mwm architekci, i wiem, że ten element paczkowany jest tak zrobiony, że kosztorysant powinien (ze względu na rzetelność) to rozpaczkować.

Po rozpaczkowaniu elementu mamy strukturę IFC.

Dalej można pracować, segregować stopnice, podstopnice, balustrady itd, na jednostkę już nie komplet. Każdy kosztorysant poradzi sobie z wyceną a opis roboty podstawowej będzie czytelny, a że jest to przedmiar do przetargu w systemach deweloperskich (faza projektu przetargoweg), efekt końcowy jest następujący:



No i na tym można zakończyć wpis posta. No to kończmy, ale w głowie siedzi mi cały czas stopień dokładności "lod"; niestety będzie oddzielny post na ten temat, więc cierpliwości.


Podsumowanie posta:

Autorzy obiektów projektowych w środowisku BIM, pamiętajcie jak cokolwiek paczkujecie, to zastanówcie się czy ten element paczkowany jest użyteczny dla kosztorysanta !

ps. w drugiej części pokaże inne paczkowania - które są bezużyteczne (5b)

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Identyfikacja rodzin projektowych

Robota podstawowa

Andrzej zadał mi pytanie: Rodzina projektowa ... - cz.1